Competitie

Vier proeven

De Viking Regatta bestaat uit vier epische proeven, die elk team moet afleggen om als echte Vikingen te schitteren:

  1. De stormloop van Thor – een bloedstollende sprint vol kracht en snelheid

  2. De navigatie van de Noormannen – een tactisch parcours dat teamwork en inzicht test

  3. Tweekamp van de Vikingentouwtrekken voor de sterkste strijders onder ons

  4. De slag om de Zwaaikom – een steekspel voor de dapperste durvers

💡 Meer details over de proeven vind je hieronder.

Veiligheid primeert

Ook de dapperste Vikingen werken veilig!

  • Zwemvest verplicht – wordt door de club voorzien

  • Spellen kunnen altijd worden onderbroken of stilgelegd bij onvoorziene situaties

  • Tijdens de slag om de Zwaaikom krijgen alle strijders een helm om veilig de uitdaging aan te gaan

De stormloop van Thor

Hoor de roep van de oorlogshoorn!

In deze sprint van 750 meter trotseren de kandidaten het afgebakende parcours met hun Vikingboten. Per stormloop strijden 3 boten om de beste tijd en de eer van hun team.

🛶 Stuurmanregels:

  • De stuurman mag enkel correctieslagen uitvoeren tijdens de proef

  • De stuurman is een ervaren kajakker die wordt voorzien door de Roeselaarse Kajakvaarders

🏆 Puntenverdeling:

  • De behaalde tijd wordt gemeten en weergegeven op het scorebord, zodat elke Viking weet waar hij staat in de strijd om de overwinning

De navigatie van de Noormannen

Test je tactisch inzicht en teamwerk!

Elk team neemt om de beurt het tactische parcours onder handen:

  1. Slalom tussen de obstakels – manoeuvreer de Vikingboot behendig tussen de boeien

  2. Sprint naar de volgende vijand – snelheid en coördinatie zijn cruciaal

  3. Herstel de boot

    • Links herstelt: de personen aan de linkerkant houden de boot in balans en varen naar de volgende boei

    • Rechts herstelt: bij de boei nemen de rechterpersonen het over tot de volgende boei

  4. Dans met de kraken – draai 360° rond de ‘grote boei’

  5. Kogels verzamelen – verzamel minstens 3 kogels uit het water

  6. Vijand in zicht! – vuurkracht tonen: schiet de kogels op het doel

  7. Tijd stopt – zodra 3 kogels zijn afgevuurd; gemiste kogels +15 sec straftijd per kogel

⚠️ Opgelet: deze proef gebeurt zonder hulp van de stuurman, die alleen commando’s mag geven (bijv. “rechts vooruit”, “links achteruit”).

🏆 Puntenverdeling:

  • De tijd wordt opgemeten en weergegeven op het scorebord

  • Niet behaalde onderdelen resulteren in een straftijd

Tweekamp van de Vikingen

Twee hordes Vikingen meten hun kracht in een titanenstrijd om het touw!

  • Het spel: twee keer trekken en beuken om de tegenstander voorbij de middenboei te sleuren (met de achterkant van de Vikingboot).

  • Overwinning: wie de tegenstander over de boei trekt, hoort de roep van de oorlogshoorn en claimt de triomf voor het team!

🏆 Puntenverdeling:

  • Deze proef wordt beoordeeld volgens een klassiek wedstrijdklassement, waarbij kracht en strategie de doorslag geven.

De slag om de zwaaikom

Twee Vikingboten, trotse schepen der Noormannen, gaan de woeste strijd om de Zwaaikom aan!

  • Het wapen: een lange steeklans, zo krachtig als de donder van Thor.

  • De opdracht: de Viking achteraan op het platform probeert de tegenstander (ook op het achterdek) in de zwaaikom te beuken en zo de overwinning voor zijn boot te verzekeren.

  • Regel: het is ten strengste verboden om de steeklans van de tegenstander vast te grijpen. Alleen kracht en behendigheid bepalen wie zegeviert.

🏆 Overwinning:

  • Het team dat als eerste de vijand in de waterige diepte doet belanden, wint de strijd.

  • Maximaal 3 pogingen; indien na 3 pogingen geen succes, worden geen punten toegekend.

📊 Puntenverdeling:

  • De proef wordt beoordeeld via een klassiek wedstrijdklassement, waarbij vaardigheid en strategie de doorslag geven.

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen